tirsdag 4. januar 2011

Lydighetstrening

Idag har vi vært å trent lydighet. Først trente Cha-koona  innkalling, så fot og kontakt. Innkalling trente vi med at Siv holdt Ca-koona mens jeg sprang fra henne mens jeg ropte og tullet, men før jeg sprang viste jeg henne godbitene :) Da vi hadde fått en bra avstand mellom oss , fikk hun kommandoen KOM. Da slapp siv henne og Cha-koona kom rett til meg og ble belønnet med gobiten og mye ros til Siv kom og holdt henne igjen for flere repetisjoner.
Cha-koona gjorde det så bra  at vi fant ut vi måtte teste litt mer :)  Siv fikk også godbiter som hun viste Cha-koona mens hun holdt henne.
Vi var veldig spent på om hun ville komme på kommandoen eller om hun ble hos siv og satse på å få godbit uten å jobbe...... Cha-koona valgte å følge kommandoen med engang :) Mor kunne ikke vært mer stolt.

På fot og kontakt trening skulle jeg gå to skritt og stoppe mens Cha-koona fulgte med på meg. Jeg brukte kommandoen fot og sitt. Som belønning til øyekontakt og følging av kommanoene ble det mye ros og gobiter.
Cha-koona skjønte fort poenget me kontakt, men ikke helt kommandoen Fot og ble et par ganger sittende igjen på plassen sin mens mor gikk :)
Men det var ikke mange forsøkene før hun klarte dette også. Og plutselig var vi oppe i 3 skritt :)
Vi avsluttet når hun hadde klart 3 ganger perfekt. Så alt i alt var ikke treningsøkten så lang både pga det var kaldt og at man skal ha korte og velykkede økter med valper .


kontakt rett etter hun ble tatt ut av bilen

Mor måtte ta en tur ensom

foten var ikke helt inne

her begynner det å skje ting :)

Cha-koona knekker koden



er det godbit i lufta ?


Cha-koona jobber bra og  har det kult :)

1 kommentar: